Prowadzenie pensjonatu, hostelu czy kwater prywatnych z pewnością nie jest zadaniem prostym. Oprócz wymagającego zajęcia należy reklamować swoje usługi i umiejętnie zarządzać danym miejscem, aby miało jak największe obłożenie. Pozyskiwanie klientów jest jednak szczególnie trudne w “martwych” sezonach, czyli jesiennym i wiosennym, kiedy wczasowicze z pewnością nie myślą o odpoczywaniu. W tym tekście prezentujemy sposoby na skuteczne zapełnienie pokoi poza sezonem niezależnie od tego, jaki obiekt prowadzamy i gdzie jest on zlokalizowany.
Klienci biznesowi
Pierwszym sposobem na przyciągnięcie gości do naszego pensjonatu lub kwater jest pozyskiwanie klientów biznesowych. Niezależnie od pogody czy pory roku osoby takie podróżują i zatrzymują się w konkretnych miejscowościach. Klienci tacy są zatem na rynku przez cały rok i warto zawalczyć o nich szczególnie na wiosnę lub podczas jesieni. Trend ten doskonale znają duże systemy rezerwacyjne czy sieci hoteli, które oferują znaczne zniżki dla takich osób. Są to przeważnie klienci z zasobnym portfelem, bez dużych wymagań np. rozrywkowych, którzy nie mają sprecyzowanych planów oprócz samego noclegu w danym miejscu. Są to zatem klienci idealni na czas poza sezonem. Aby pozyskać takich klientów biznesowych, możemy wykonać kilka czynności. Pierwszą z nich jest reklama w internecie np. na Google Ads czy Facebook Ads, która będzie odpowiednio targetowana. Powinniśmy skierować ją do osób związanych z biznesem, często podróżujących oraz zainteresowanych daną miejscowością. Osoby te często sprawdzać będą mapy, połączenia czy właśnie noclegi w danym miejscu. Reklama taka wyświetlona im w tym czasie może skutecznie ich zainteresować. Warto też ogłaszać się na stronach czy forach biznesowych oraz w social mediach na odpowiednich grupach. Jeśli w naszym mieście istnieje miejsce związane z biznesem np. centrum kongresowe, dzielnica biznesowa itp. warto w takich miejscach umieścić lub nawet wykupić ogłoszenie czy reklamę. Aby pozyskać klientów biznesowych, warto nawiązać kontakt i współpracować z agencjami eventowymi działającymi w okolicy czy dużymi firmami, w których często pojawiają się goście z innych miast.
Współpraca z ośrodkiem sportu i jednostkami państwowymi
Bardzo ciekawym sposobem na pozyskanie klientów w sezonie jesiennym i wiosennym, jest nawiązanie współpracy z ośrodkami państwowymi. Przeważnie w każdym mieście istnieje hala sportowa lub działają różne instytucje państwowe np. urzędy. W takich miejscach codziennie gości wiele osób i często są to osoby np. spoza danej miejscowości. One również szukać mogą noclegu i chętnie wybiorą ten rekomendowany przez samego organizatora spotkania. W tym celu warto nawiązać współpracę z ośrodkiem sportowym, wojskowym itp. oferując np. niższe ceny czy ciekawe warunki. Często nawiązując ścisłą współpracę, będziemy opłacani bezpośrednio przez takie ośrodki, będziemy polecani czy będziemy mogli zareklamować swoje noclegi w taki miejscu.
Organizacja eventów i pobytów tematycznych
Aby móc cieszyć się pełnym obłożeniem w naszym hotelu czy pensjonacie przez cały rok, poza sezonem musimy zmienić nieco taktykę. Z pewnością w tym czasie nie możemy liczyć na osoby, które przyjeżdżają specjalne dla pogody czy widoków i odpoczynku. Warto zatem mając wiele wolnych miejsc sprawić, aby goście przyjeżdżali do nas — na specjalne eventy czy weekendy tematyczne. Jednym z najciekawszych pomysłów jest stworzenie pobytów tematycznych. Mogą być one oferowane np. dla malarzy, muzyków czy jako zwiedzanie lokalnych atrakcji. Jeśli będziemy kierowali ofertę zorganizowaną, wiele osób przyjedzie specjalnie dla niej. Dobrym pomysłem, może być np. weekend z winem, jeśli w pobliżu znajdują się winiarnie, który będzie zakończony degustacją specjałów. Możemy organizować też kursy gotowania czy inne eventy. Jeśli znajdujemy się obok dużego miasta, możemy wśród ich mieszkańców reklamować weekendy “dla dwojga”, które stają się coraz popularniejsze wśród zapracowanych młodych osób. Wiele osób niezależnie od terminu czy pogody będzie chciało przyjechać do nas, aby uczestniczyć w takim evencie. Nawet jeśli goście nie skorzystają z morza lub pieszych wycieczek po górach, będziemy mogli liczyć na napływ dodatkowych klientów.
Imprezy zorganizowane
Bardzo dobrym pomysłem jest organizowanie imprez. Obecnie na tym rynku panuje duże zapotrzebowanie na sale oraz miejsca, w których organizowane są wesela, komunie czy imprezy okolicznościowe. Jeśli zatem posiadamy odpowiednią salę lub możemy wydzielić takie miejsce, jest to idealny pomysł na przyciągnięcie wielu klientów. Catering oferować możemy na zasadzie zamawiania go z konkretnej restauracji lub zapewniać samodzielnie. Wiele firm będzie chciało zorganizować też szkolenia i spotkania integracyjne, a my możemy organizować i takie imprezy. Nasz pensjonat możemy również wynajmować na wyłączność. Jest to coraz popularniejszy sposób na organizowanie imprez osiemnastkowych. Dzięki temu oferując imprezę wraz z noclegiem dla gości raz lub dwa razy w miesiącu poza sezonem będziemy mogli liczyć na duży zastrzyk gotówki. Bez większego problemu powinniśmy zorganizować nawet kilka imprez w ciągu mniej obleganych sezonów i podreperować budżet.
Kierowanie oferty do odpowiedniej grupy docelowej — Matki z dziećmi, seniorzy…
Ważną podpowiedzią jest ta, aby kierować swoją ofertę poza sezonem do odpowiednich osób. Tak jak w trakcie sezonu będą to rodziny czy osoby pracujące, tak w martwych sezonach będą to osoby, które mają w ogóle możliwość przyjechania do danego miejsca. Na jesień czy wiosnę, klienci nie przestają przyjeżdżać w ogóle nad morze czy w góry. Wśród nich dużą grupę stanowią np. matki z dziećmi czy seniorzy. Warto zatem ogłaszać się i reklamować w klubach seniora, szkołach rodzenia na forach dla mam i seniorów czy wszędzie tam, gdzie znajdziemy osoby niepracujące i nieuczące się. W grupach tych możemy reklamować nasze pokoje gościnne jako miejsca do wypoczynku, ciche i pozwalające oderwać się od miejskiego zgiełku. Możemy zainwestować też w płatną reklamę w systemach reklamowych w sieci lub na poszczególnych witrynach dla mam czy seniorów. O ile promowanie się wśród innych grup będzie całkowicie pozbawione sensu, o tyle wśród takich osób już nie.